PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
16 listopada 2021 06:49 Polska Agencja Prasowa

Badanie: Ponad 78 proc. Polaków zna definicję inflacji, 43 proc. wie, czym jest dług publiczny

W poszukiwaniu informacji na temat zarządzania domowym budżetem i gospodarowaniem pieniędzmi Polacy najczęściej odwiedzają portale informacyjne w internecie
fot: pixabay.com

Ponad 78 proc Polaków zna definicję pojęcia inflacja, tylko 43 proc. wie, czym jest dług publiczny - wynika z najnowszego badania na potrzeby kampanii edukacyjnej pod hasłem #JasnoOFinansach. Co czwarty Polak nie jest zainteresowany pogłębianiem swojej wiedzy o finansach.

W związku z kampanią edukacyjną pod hasłem #JasnoOFinansach Santander Consumer Banku, IBRiS sprawdził wiedzę ekonomiczną Polaków. W krótkim teście jednokrotnego wyboru Polacy zostali poproszeni o wybranie właściwych definicji inflacji, przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, PKB, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i długu publicznego - podał bank.

Największe problemy ankietowani mieli jednak ze zdefiniowaniem długu publicznego. Prawidłowo wybrało ok. 43 proc. ankietowanych, z czego największą nieznajomością tego pojęcia wykazały się osoby w wieku 18-29 lat (tylko 10,6 proc. dobrych odpowiedzi). Chociaż trudności z tym pojęciem miały również osoby w wieku 40-stu i 60-lat (ok. 40 proc. prawidłowych wskazań w obu przypadkach) - podali autorzy badania.

Dodali, że podobne problemy Polakom sprawiła poprawna definicja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (46,3 proc.). Co ciekawe, mimo że z jego środków finansowane są m.in. wypłaty świadczeń z ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i chorobowego, tylko 37 proc. Polaków w wieku 60-69 lat wie, czym jest FUS.

Pojęciem, które sprawiło najmniej kłopotów ankietowanym była inflacja (78,5 proc. prawidłowych odpowiedzi) - wynika z badania. To może być spowodowane tym, że w związku z szybko rosnącymi cenami w ostatnim roku, bardzo często pojawia się ono w mediach. Można też przypuszczać, że część ankietowanych zetknęła się z nim w szkole lub na studiach, ponieważ największą znajomością tego zjawiska wykazali się najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (97,5 proc. poprawnych odpowiedzi w tej grupie) - wskazali autorzy badani.

Jak powiedziała PAP opiekunka projektu #JasnoOFinansach Anna Szczechowiak, badanie ujawniło pewien niepokojący trend. Co czwarty Polak zapytany o to, w jaki sposób pogłębia swoją wiedzę o finansach, zadeklarował, że nie robi tego, bo nie jest tym zainteresowany (27,7 proc.) - zauważyła.

W jej ocenie jest wysokie prawdopodobieństwo, że niski stan wiedzy może wynikać z braku dostępu do odpowiednich źródeł informacji lub czasu, by się z nimi zapoznać.

Z badania wynika, że w przypadku grupy osób niechętnych do pogłębiania wiedzy ekonomicznej, nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy poziom uzyskiwanych dochodów.

Widać jednak, że zdobywanie wiedzy w tym obszarze bardziej interesuje osoby przed 30 (tylko 11,5 proc. odpowiedzi negatywnych) w porównaniu do pozostałych grup wiekowych. Natomiast osoby z wykształceniem podstawowym są taką wiedzą najmniej zainteresowane - 33,7 proc. negatywnych wskazań - wyjaśniono.

Jak dodano, w poszukiwaniu informacji na temat zarządzania domowym budżetem i gospodarowaniem pieniędzmi Polacy najczęściej odwiedzają portale informacyjne w internecie (39 proc. wskazań). 15 proc. pytanych wchodzi na strony instytucji finansowych, niespełna 10 proc. na strony urzędów publicznych (9,7 proc.). Popularnymi źródłami wiedzy ekonomicznej dla Polaków są również telewizja (25,2 proc. wskazań) i znajomi (18,9 proc.) - poinformowano.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • AQLKM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rocznica katastrofy w Czarnobylu. Górnicy mieli uratować świat
26 kwietnia 2024
41,663 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]