PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 grudnia 2014 18:05 Polska Agencja Prasowa 2,349 odsłon

Śląskie is the best

Inwestorzy polubili Śląskiego przed 20 laty
fot: GM Company

Najatrakcyjniejszymi dla inwestorów województwami są śląskie, mazowieckie i dolnośląskie. Wysoką pozycję pod tym względem zajmują też małopolskie, wielkopolskie, pomorskie, zachodniopomorskie i łódzkie - wynika z raportu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBGR).

Za najmniej atrakcyjne inwestycyjnie województwa w zaprezentowanym w piątek raporcie - przygotowanym przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera i Energa SA - uznano zaś podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, lubelskie oraz podlaskie. Ich niska pozycja jest przede wszystkim konsekwencją długofalowych procesów społeczno-gospodarczych, słabszej urbanizacji i uprzemysłowienia.

Autorzy badania wskazują jednak, że mała atrakcyjność tych województw nie przekreśla, lecz jedynie ogranicza, ich szanse na przyciągnięcie dużych inwestorów.

Regiony te dysponują obiektywnie gorszymi atutami, dlatego kluczowe staje się dla nich zarządzanie inwestycyjne, dotąd niestety zbytnio skupione na ogólnej promocji - konkludują autorzy raportu.

Wśród województw wskazanych jako najmniej atrakcyjne zauważalna poprawa miała miejsce w przypadku świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego. Świętokrzyskie zawdzięcza to swojej aktywności w przyciąganiu inwestorów, kujawsko-pomorskie natomiast uatrakcyjnieniu zasobów i kosztów pracy, infrastruktury społecznej i polepszeniu stanu bezpieczeństwa. Wyraźne pogorszenie odnotowano w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim.

Województwo śląskie od dekady pozostaje niezagrożonym liderem w dziedzinie szans przyciągnięcia inwestorów - wynika z raportu.

Dzięki wyższej aktywności wobec inwestorów, na drugie miejsce kosztem dolnośląskiego awansowało mazowieckie. Obniżenie atrakcyjności województwa dolnośląskiego wynikło przede wszystkim ze względnie niższej chłonności rynku w sektorze gospodarstw domowych.

Oba województwa, choć zajmują kolejne dwie lokaty w badaniu, straciły przewagę nad innymi regionami. O ile w pierwszym przypadku trudno wskazać na konkretne aspekty, to dolnośląskie utraciło część swojej naturalnej przewagi wynikającej z położenia, przez rozwój infrastruktury transportowej na terenie całego kraju. Ponadto odnotowano tam względne pogorszenie stanu bezpieczeństwa powszechnego.

W tegorocznej edycji raportu eksperci odnotowali poprawę pozycji województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, dzięki czemu w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej zmniejszyły one dystans dzielący je od województw najbardziej atrakcyjnych. Udało się to osiągnąć głównie dzięki podniesieniu aktywności wobec inwestorów, poprawie stanu bezpieczeństwa publicznego oraz stanu infrastruktury gospodarczej w woj. zachodniopomorskim. Wśród najatrakcyjniejszej ósemki województw autorzy raportu wskazują ponadto województwa: małopolskie, wielkopolskie i łódzkie, w przypadku których nie odnotowano zasadniczych zmian w porównaniu do zeszłorocznej edycji raportu.

Polska powinna poprawić kwestię pewności zasilania i sprawności przyłączania nowych klientów do sieci energetycznej - stwierdził podczas prezentacji raportu wiceprezes zarządu ENERGA-OPERATOR, Robert Świerzyński. Jego zdaniem nasz kraj zajmuje odległe - 64. miejsce w badaniach Banku Światowego, w zakresie dostępności do energii elektrycznej. Przyłączenie klienta do sieci trwa zaledwie kilka godzin, realnym problem jest ilość i długość procedur administracyjnych, oraz pozwoleń jakie trzeba w tym celu uzyskać. Za zawodność dostaw energii obwinił przede wszystkim przestarzałą infrastrukturę.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • UKTXO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,690 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]