PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
23 kwietnia 2024 15:34 Portal gospodarka i ludzie autor: MD 1,111 odsłon

Biznes: Grenevia przedstawiła wyniki finansowe, spółka rozwija cztery segmenty biznesowe

Jak wyjaśniła Grenevia, zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych dominował popyt w obszarze aftermarket, który był związany z serwisem, dostawami części, remontami maszyn i urządzeń oraz dzierżawami kombajnów
fot: Famur

W 2023 r. przychody Grupy Grenevia wyniosły 1,644 mld zł – poinformowała spółka we wtorek, 23 kwietnia.

To wzrost o 27 proc. w stosunku do 2022 r. Jak podano, wynika on z większych przychodów w segmentach elektroenergetyka i PV, stabilnych przychodów osiągniętych przez segment Famur oraz z objęcia konsolidacją za pełen okres segmentu e-mobilności. W 2023 r. EBITDA wyniosła 414 mln zł, co oznacza rentowność na poziomie 25 proc. Grenevia osiągnęła zysk netto w wysokości 144 mln zł, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu do 2022 r.

– W 2023 roku realizowaliśmy strategiczny proces przekształcenia Grenevii w holding inwestujący w zieloną transformację. Kontynuowaliśmy drogę wyznaczoną przez kierunki strategiczne przyjęte w 2021 roku. Skupialiśmy się na budowie wartości segmentów wielkoskalowej fotowoltaiki oraz e-mobilności. Jednocześnie wdrażaliśmy nowe inicjatywy w tradycyjnych obszarach działalności w celu zwiększania ich zaangażowania w sektory związane z energetyką odnawialną, w tym wiatrową. Myślę, że zbudowaliśmy już nową strukturę i model biznesowy, który pozwala nam elastycznie i szybko reagować na zmiany w otaczającej nas rzeczywistości – mówi Beata Zawiszowska, prezes zarządu Grenevia.

Jak podała Greenevia, miniony rok upłynął pod znakiem intensywnego rozwoju czterech segmentów biznesowych tworzących Grupę. W segmencie e-mobilności wzrosła skala działalności Impact Clean Power Technology. Spółka kontynuuje współpracę i pozyskuje nowe kontrakty od światowych liderów produkcji elektrycznych autobusów. Finalizuje także inwestycję w GigafactoryX, czyli budowę wielkoskalowej fabryki baterii przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych. Wysoce zautomatyzowana, nowoczesna linia produkcyjna umożliwi wytworzenie co 11 minut nowej baterii dla sektora e-mobilności.

W segmencie fotowoltaiki w 2023 roku Projekt Solartechnik zawarł przedwstępną umowę sprzedaży firmie KGHM portfela projektów PV o łącznej mocy ok. 50 MW. Ostateczne zamknięcie i rozliczenie transakcji nastąpiło w lutym 2024 roku. W segmencie elektroenergetyki znaczący wzrost przychodów zanotował Elgór + Hansen. Spółka ta rozwija ofertę związaną z rozdziałem i dystrybucją energii, zwłaszcza w obszarze OZE, obejmującą m.in. kontenerowe stacje transformatorowe dla farm PV.

Z kolei w obszarze rozwiązań i usług dla sektora wiatrowego ofertę rozszerzył segment Famur, między innymi za sprawą nabycia pakietu 75,24 proc. akcji spółki Total Wind PL. Konsekwencją rozwoju działalności w tym obszarze było utworzenie w lutym 2024 roku obszaru Famur Gearo, który w ramach segmentu koncentruje całą aktywność związaną z rozwiązaniami dla energetyki wiatrowej.

Przypomnijmy także, że sektor Famur to także obszar produkcji maszyn dla przemysłu wydobywczego. Sektor ten w 2023 r. osiągnął 1,116 mld zł przychodów. Łączny portfel zamówień, na który składają się dostawy maszyn i urządzeń oraz dzierżawy, na koniec ubiegłego roku osiągnął poziom około 730 mln zł.

Jak podała Greenevia, w obszarze produkcji maszyn dla przemysłu wydobywczego na światowych rynkach utrzymywała się konkurencja chińskich producentów, przy jednoczesnym ograniczaniu popytu inwestycyjnego przez kopalnie. W krajowych zakładach prowadzone były głównie inwestycje odtworzeniowe i zabezpieczające. Zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych dominował popyt w obszarze aftermarket, który był związany z serwisem, dostawami części, remontami maszyn i urządzeń oraz dzierżawami kombajnów. Przychody powtarzalne (aftermarket oraz dzierżawy) zwiększyły się w tym segmencie o 148 mln zł (+25 proc.) rok do roku do poziomu 743 mln zł.

W konsekwencji wojny w Ukrainie i obowiązujących sankcji Famur zakończył działalność na rynkach rosyjskim i białoruskim. W marcu ubiegłego roku rozpoczął się proces dezinwestycji aktywów segmentu w Rosji, który w styczniu 2024 r. zakończył się sprzedażą 100 proc. udziałów w spółce zależnej OOO Famur.

W obszarze rozwiązań i usług dla sektora wiatrowego segment Famur konsekwentnie rozszerza swoją ofertę. W lipcu 2023 roku Grenevia  nabyła za kwotę ok. 4,5 mln euro pakiet 75,24 proc. akcji w kapitale zakładowym spółki Total Wind PL Sp. z o.o. Jej akwizycja pozwoliła uzupełnić kompetencje segmentu Famur w obszarze rozwiązań i usług dla sektora wiatrowego, a jednocześnie rozszerzyła działalność jednego z kluczowych zakładów produkcyjnych tego segmentu. Oczekiwane synergie przychodowe umożliwią zwiększenie skali działalności w tym obszarze, poprzez możliwość uzupełnienia rozwijanej obecnie oferty (remonty, serwis, systemy monitoringu i doradztwa technicznego w zakresie przekładni) o wymianę głównych komponentów turbin, a także ich serwis i usługi instalacyjne. Kolejnym krokiem w rozwoju działalności dla energetyki wiatrowej było utworzenie w lutym 2024 roku w ramach struktury segmentu obszaru FAMUR Gearo.

Segment elektromobilności w 2023 r. osiągnął 335 mln zł przychodów. Sprzedaż eksportowa wyniosła 32 proc. i była realizowana w całości na terenie Europy. W 2023 roku działalność spółki Impact Clean Power Technology SA, tworzącej segment e-mobilności była skoncentrowana na pozyskiwaniu nowych umów ramowych i zamówień na dostawy systemów bateryjnych do e-autobusów w latach 2024-2026. Impact zgodnie z planem kontynuuje inwestycję w GigafactoryX, której pełne uruchomienie planowane jest w drugim kwartale 2024 r. Obecnie trwa montaż linii produkcyjnej. Łączne nakłady poniesione na tę inwestycję w roku 2023 wyniosły ok. 87 mln zł.

W 2023 r. segment wielkoskalowej fotowoltaiki (PV) wygenerował 78 mln zł przychodu, co stanowiło wzrost o 24 mln zł (44 proc.) względem 12 miesięcy 2022 r. Na koniec 2023 r. szacunkowa łączna moc projektów w portfelu Grupy Projekt Solartechnik (PST) na rynku polskim, będących na różnym etapie rozwoju, wzrosła o ok. 1,1 GW względem końca 2022 roku do poziomu ok. 4,2 GW. W tym 210 MW mocy farm PV było przyłączonych do sieci energetycznej, a łączna moc projektów PV z warunkami przyłączeniowymi wyniosła ~1 GW.

W 2023 roku segment elektroenergetyki pozyskał zamówienia na łączną kwotę 263 mln zł, odnotowując wzrost o 139 mln zł w stosunku do roku poprzedniego. Wygenerował 162 mln zł przychodów, z których 52 mln zł były efektem synergii w ramach Grupy Grenevia, czyli sprzedaży na rzecz segmentów Famur i fotowoltaiki (PV). Zysk brutto na sprzedaży za rok 2023 w tym segmencie wyniósł 48 mln zł, co stanowi wzrost o 17 mln zł (55%) w stosunku do okresu porównywalnego. Na koniec 2023 roku łączny portfel zamówień osiągnął poziom 129 mln zł, z czego 63 mln stanowią zamówienia dla segmentów Grenevii.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • FCOBK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zbrojenie na medal w ruchu Chwałowice
27 kwietnia 2024
9,493 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]