PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 kwietnia 2024 11:36 Polska Agencja Prasowa

W 2023 r. zużycie paliw silnikowych wzrosło o 7 proc.

Import oleju napędowego w 2023 r. powiększył się o 2,4 mln m sześc.
fot: Krystian Krawczyk

W 2023 r. zużycie paliw transportowych w Polsce wzrosło o 7 proc. wobec 2022 r., do ponad 35,9 mln m sześc. - poinformowała w czwartek Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. O 22 proc. wzrósł import, konsumpcję paliw wspierała turystyka paliwowa z zagranicy - dodano.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) poinformowała w czwartek, że w 2023 r. wzrosło zapotrzebowanie na wszystkie trzy główne rodzaje paliw silnikowych, tj. benzynę, olej napędowy i LPG. użycie paliw transportowych w Polsce zwiększyło się o 7 proc. w stosunku do 2022 r. - do ponad 35,9 mln m sześc., a konsumpcja wszystkich gatunków paliw płynnych razem po 12 miesiącach 2023 r. przewyższyła wyniki z tego samego okresu poprzedniego roku o 6 proc. i wzrosła łącznie do nieco ponad 38 mln m sześc. - doprecyzowała organizacja.

Sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 5 proc., benzyn o 13 proc., a LPG o 7 proc. względem 2022 r. - wymieniła POPiHN, wskazując, że najbardziej pożądanym paliwem na polskim rynku był olej napędowy, na który krajowe zapotrzebowanie było około 3 razy większe niż na benzyny silnikowe. Dodała, że spadła sprzedaż obu gatunków olejów opałowych: lekkiego o 7 proc., ciężkiego o 18 proc. Kontynuowany był natomiast, obserwowany już w 2022 r., wzrost popytu na paliwo lotnicze JET - tym razem zmiana dynamiki wyniosła 7 proc. - zaznaczono.

POPiHN oszacowała, że w 2023 r. najwięksi operatorzy rynkowi dodali do paliw silnikowych około 368 tys. m sześc. etanolu (liczonego razem z eterami) i około 1,3 mln m sześc. estrów metylowych. Jest to nieco więcej alkoholu i nieco mniej estrów w stosunku do roku poprzedniego - stwierdzili eksperci.

W ocenie POPiHN konsumpcję paliw w kraju w znaczących okresach wspomagała turystyka paliwowa na zachodnich i południowych granicach. Niższe ceny w Polsce niż w sąsiednich krajach europejskich zachęcały do przyjazdu w celu zatankowania pojazdów i kanistrów. Ostatecznie średnia cena benzyny EU95 spadła o 2 proc., oleju napędowego o 8 proc., a autogazu o 7 proc. rok do roku - zauważono w raporcie POPiHN.

Jak podała organizacja, w 2023 r. do Polski sprowadzono około 15,2 mln m sześc. paliw gotowych z zagranicy. Oznacza to wzrost importu o 22 proc., czyli o prawie 2,8 mln m sześc. względem 2022 r. - wyjaśniono. Organizacja zwróciła uwagę, że część z tego paliwa - głównie oleju napędowego - trafiła bezpośrednio (w ramach reeksportu) za granicę, przede wszystkim do Ukrainy. Zagraniczne dostawy odpowiadały za znaczną część krajowego zapotrzebowania na paliwa, dla oleju napędowego było to 39 proc., dla benzyny 24 proc., a dla LPG 83 proc. - poinformowano w raporcie.

Import oleju napędowego w 2023 r. powiększył się o 2,4 mln m sześc. W przypadku benzyn silnikowych było to prawie 300 tys. m sześc., prawie identycznie, jak dla gazu płynnego LPG. O 8 tys. m sześc. wzrosły nabycia zagraniczne lekkiego oleju opałowego i o 49 tys. m sześc. dla gatunku ciężkiego - dodali eksperci POPiHN.

Według nich wzrost importu paliw musiał mieć miejsce, ponieważ rosło zapotrzebowanie. Tymczasem krajowe rafinerie przerobiły podobną ilość ropy naftowej co w poprzednim roku, a producenci wyprodukowali podobną ilość paliw. Według danych POPiHN przerób rafineryjny w 2023 r. wyniósł 27 mln ton ropy naftowej. W raporcie zaznaczono, że paliwa wyprodukowane w Polsce powstały z surowca w 97 proc. pochodzącego z zagranicy, krajowe wydobycie ropy naftowej stanowi jedynie około 3 proc. dostaw do rafinerii.

Jak podano w raporcie, w 2023 r. w ramach rafinacji ropy naftowej oraz z wykorzystaniem blendowania wytworzono łącznie 28,1 mln m sześc. benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu płynnego LPG, paliwa lotniczego typu JET oraz oleju opałowego lekkiego i ciężkiego. Spadek w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 1 proc., co przełożyło się na wolumen wielkości 0,4 mln m sześc. - zauważyli eksperci.

W 2023 r. spadła produkcja średnich destylatów: oleju napędowego o 1,3 mln m sześc. (o 7 proc.) oraz lekkiego oleju opałowego o 30 tys. m sześc. (o 5 proc.). W 2023 r. produkcja paliwa lotniczego JET powiększyła się o kolejne 5 proc. Dodatkowy, w stosunku do roku poprzedniego, sprzedany wolumen wyniósł 73 tys. m sześc. POPiHN dodała, że o 5 proc. zwiększyła się produkcja benzyn silnikowych. Wzrosła też produkcja gazu płynnego LPG. Dla benzyn silnikowych wzrost przełożył się na 285 tys. m sześc., a gazu LPG wytworzono o 36 tys. m sześc. więcej - sprecyzowano.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • QQHPL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Fedrują dwiema ścianami, wybieg kolejnej jest wydłużany
3 maja 2024
18,453 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]