PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 listopada 2022 12:14 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Maciej Dorosiński 1,289 odsłon

Nowa strategia KOMAG-u

- Chcemy zdefiniować na nowo miejsce KOMAG-u w otoczeniu, w którym funkcjonuje - powiedział Dariusz Prostański
fot: Maciej Dorosiński

- Świat wokół nas zmienia się i musimy na to reagować - zauważa dr hab. inż. Dariusz Prostański, dyrektor ITG KOMAG, z którym portal netTG.pl rozmawia o nowej strategii KOMAG-u na lata 2022-2030. 

- KOMAG na lata 2022-2030 przygotował nową strategię. Co ona zakłada?
- Przede wszystkim chcemy zdefiniować na nowo miejsce KOMAG-u w otoczeniu, w którym funkcjonuje. Świat wokół nas zmienia się i musimy na to reagować. Pytanie zatem, co możemy z tym zrobić? Po pierwsze, możemy obserwować te procesy i patrzeć, jak zachodzą bez naszego udziału. To będzie oznaczać, że stoimy w miejscu. Po drugie, możemy podążać za tymi zmianami, a nawet kształtować pewne kierunki tych zmian i kreować pewne wyzwania. To właśnie ta druga opcja spowodowała, że postanowiliśmy na nowo określić naszą strategię.

Przede wszystkim spojrzeliśmy na naszą działalność przez pryzmat biznesowy. Gdybyśmy robili wszystko wyłącznie dla nauki, to ekonomicznie przestałoby się to w pewnym momencie spinać. Jednak jeśli spojrzymy na to, na czym możemy zarobić i jak musimy wpasowywać się w najnowsze trendy lub jak je wyznaczać, to widzimy w tym ogromną szansę. Tak właśnie podeszliśmy do nowej strategii. Postawiliśmy na kontekst biznesowy i wyznaczyliśmy sobie z nim związane cele. 

- Co to za cele?
- Nie możemy porzucić naszej dotychczasowej działalności. Dlatego pierwszy obszar dotyczy relacji nasze kompetencje – dotychczasowi klienci. Poprzez posiadaną wiedzę i umiejętności chcemy także zdobywać nowych kontrahentów. Dlatego kolejny obszar to nasze kompetencje – nowi klienci. Natomiast ostatni jest związany z rozwojem ITG KOMAG i zakłada on relacje nowe kompetencje – nowi klienci. To są trzy perspektywy, które są kolejno krótko-, średnio- i długoterminowe. To wszystko musi funkcjonować w oparciu o odpowiedni system zarządzania i opieki nad Instytutem. Tu chodzi właśnie o jego rozwój poprzez rozwój kompetencji już posiadanych i nabywanie nowych.

Nieraz się mówi, że firmę tworzą ludzie. W naszym przypadku tak właśnie jest. Dlatego na rozwoju ludzi i dobrobycie musimy opierać naszą przyszłość. Strategia obowiązuje do 2030 r., ale oczywiście będzie modyfikowana. Specjalny zespół będzie ją aktualizował i analizował, jak się ona sprawdza w danych realiach. Zgodnie z nią idziemy w edukację i naukę, bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz zakładamy współpracę z przemysłem obronnym. Oczywiście dalej będziemy rozwijać rozwiązania dedykowane górnictwu. Tu szczególny nacisk będziemy kłaść na projekty podnoszące bezpieczeństwo pracy w kopalniach oraz zwiększające efektywność pracy.   Nie myślimy o projektowaniu nowych maszyn i urządzeń, bo przemysł wydobywczy raczej nie zgłasza takiego zapotrzebowania. Chodzi raczej o udoskonalanie tego, co już jest.

Kierunkiem, z którym także powiązane są nasze plany, jest szeroko pojęta transformacja Śląska zarówno pod kątem energetycznym, jak i społecznym. 

- KOMAG jest rozgrywającym w projekcie dotyczącym Śląskiego Systemu Magazynowania Energii...
- Tak jest. Do tego dążymy, aby z innymi instytucjami oraz przedsiębiorcami stworzyć na Śląsku zielone wyspy energetyczne. Takie zupełnie niezależne, które będą wspierać miasta i gminy. Żeby ten projekt miał sens, muszą się w niego zaangażować samorządy. Tu chodzi nie tylko o samą energię, ale także o wykorzystanie tego ogromnego potencjału ludzkiego, który jest na Śląsku. Przemysł w tradycyjnym wydaniu będzie się kurczyć, a w nim wciąż pracuje mnóstwo osób o wysokich kompetencjach inżynierskich czy zawodowych, które są m.in. elektrykami czy mechanikami. Te kompetencje i wiedzę trzeba wykorzystać. 

- KOMAG w swoich planach ma także Afrykę. Instytut jest w gronie firm, które mają szansę tam się przebić?
- Jest to rynek, który nas interesuje. Zdobyliśmy już na nim pewne doświadczenie, bo opracowaliśmy projekt koncepcyjny kopalni złota dla Wybrzeża Kości Słoniowej. To sprawiło, że zostaliśmy tam zauważeni. Oczywiście mamy obawy, jak większość przedsiębiorców, bo jest to rynek wciąż nieznany do końca. W każdym razie konsekwentnie od czterech lat działamy wspólnie z Izbą Gospodarczą Eksporterów i Importerów, aby znaleźć tam miejsce dla siebie.

Pokazaliśmy już tam, że mamy kompetencje i wiemy, że budzą one zainteresowanie potencjalnych klientów. Powoli będziemy się starali w to wchodzić. Oczywiście nie sami, bo sami niczego nie zdziałamy. Musi być to raczej kooperacja inwestorów i producentów. Konieczne jest tu także wsparcie dyplomatyczne. Należy zauważyć, że tam jest duże zapotrzebowanie w kwestii edukacji. Kraje afrykańskie chcą mieć wykwalifikowanych i wykształconych pracowników w górnictwie, a my jako kraj jesteśmy w stanie im to zaoferować.

czytaj więcej na/more on komag.eu

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NJAST
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Fedrują dwiema ścianami, wybieg kolejnej jest wydłużany
3 maja 2024
18,150 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]