PARTNERZY:1
PATRONATY: 1

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 września 2019 07:00 Portal gospodarka i ludzie : : autor: TRz 2,630 odsłon

Remont linii Wrocław - Świdnica usprawni wywóz kruszywa z kamieniołomów

Z Sobótki Zachodniej do Wrocławia pociągi jeżdżą tylko z kopalni granitu
fot: Tomasz Rzeczycki

Z początkiem października mają ruszyć pierwsze prace remontowe na linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław ze Świdnicą. Obecnie tylko część trasy wykorzystywana jest do wywozu urobku kopalni odkrywkowej granitu w Sobótce.

Wrocław uzyskał połączenie kolejowe ze Świdnicą przez Sobótkę w 1898 r. Ruch pasażerski odbywał się na tej trasie do 23 czerwca 2000 r. Obecnie trwają tam tylko prewozy towarowe na części trasy, z prędkością zaledwie 20 kilometrów na godzinę.

- Od Wrocławia do Sobótki Zachodniej kursuje raz w tygodniu pociąg z kruszywem z kopalni w Strzeblowie. Na odcinku od Sobótki Zachodniej do Pszenna obecnie linia jest nieczynna. Od Pszenna do Świdnicy Miasta sporadyczna obsługa bocznic - wyjaśnia Bohdan Ząbek z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Liczący 40 km fragment linii między Wrocławiem a Sobótką Zachodnią ocalał zasadniczo dzięki działalności kopalni. Na tamtejszym złożu granitu Strzeblów wydobycie prowadzi spółka Kopalnie i Hurtownie Granitów "Skalimex-Grantin". Jest to najbliżej Wrocławia położona kopalnia granitu, zajmująca około 50 hektarów terenu. Załadunek urobku następuje na stacji Sobótka Zachodnia.

Władze samorządowe i PKP Polskie Linie Kolejowe doszły jednak do wniosku, że linia przez Sobótkę powinna zostać odnowiona. Umowę zakładającą jej remont podpisano 12 czerwca 2019 r., teraz trwają prace projektowe. Ekipy remontowe mają wyruszyć w teren pod koniec września lub na początku października. Prace zaczną się od odcinka Świdnica Miasto - Pszenno. Nie przewiduje się elektryfikacji tej jednotorowej linii.

Remont wysłużonej trasy przysłuży się nie tylko kopalni granitu, lecz także społeczności lokalnej. Wznowiony ma być bowiem ruch pasażerski. Szczególne powody do radości mogą mieć mieć mieszkańcy wrocławskiej dzielnicy Partynice, w której pociągi będą się zatrzymywać po ponad siedemdziesięciu latach przerwy. Zlikwidowany 1 lutego 1949 r. przystanek Wrocław Partynice zostanie jednak przeniesiony około kilometra na zachód. Poprzednio znajdował się w rejonie przejazdu drogowo-kolejowego z ul. Ołtaszyńską, po remoncie peron ma powstać bliżej ul. Zwycięskiej. Będą tam dwa perony, umieszczone po obydwu stronach drogi i przejazdu kolejowego. Takie rozwiązanie ma ograniczyć do minimum zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego.

Linia Wrocław - Świdnica jest jedną z kilku linii kolejowych w rejonie Sudetów, które po zawieszeniu ruchu pasażerskiego ocalały przed likwidacją za sprawą prowadzonego na nich przewozu urobku z lokalnych kamieniołomów czy żwirowni. W podobnej sytuacji są np. linie z Legnicy do Jerzmanic-Zdroju czy też Zebrzydowa-Lwówek Śląski.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZYEHS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Fedrują dwiema ścianami, wybieg kolejnej jest wydłużany
3 maja 2024
18,526 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]