PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 lipca 2016 13:32 Polska Agencja Prasowa 1,232 odsłon

Kolej: pieniądze na projekty na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie

Inwestycje mają m.in. skrócić przejazd z Polski wschodniej do stolicy nawet do 90 min
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

Ok. 3 mld zł z funduszy UE zasilą projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin oraz w Krakowie. W poniedziałek (25 lipca) podpisano kontrakty w tej sprawie. Inwestycje mają m.in. skrócić przejazd z Polski wschodniej do stolicy nawet do 90 min.

- Obydwa projekty mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce - mówił przed podpisaniem kontraktów wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jak dodał Piotr Stomma, wiceszef ministerstwa infrastruktury i budownictwa, stwarzają one również warunki dla większego zaangażowania podmiotów polskich w realizowanie dużych projektów. - To istotna nowość - podkreślił Stomma.

Pierwszy z projektów dotyczy prac na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin o wartości całkowitej ponad 4,2 mld zł, z czego z funduszy UE będą pochodzić prawie 3 mld zł. Projekt jest w tej chwili na etapie postępowania przetargowego, a zakończenie prac przewidziano na rok 2020.

Według Słowika inwestycja ta znacznie przyspieszy możliwość przemieszczania się pasażerów i towarów na trasie Warszawa Wschodnia-Lublin i "od dłuższego czasu była wręcz niezbędna".

- To jest projekt o charakterze cywilizacyjnym, który przybliża Polskę wschodnią do centrum. To jest bardzo istotne - podkreślał z kolei wiceszef MIB Piotr Stomma.

Jak podało Centrum Unijnych Projektów Transportowych inwestycja realizowana będzie w województwach mazowieckim i lubelskim. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock - Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut.

Według zapowiedzi ma się także zwiększyć komfort podróży pasażerów, gdyż wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku zostaną wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. Ponadto w Lublinie powstanie dodatkowy przystanek "Lublin Zachód". Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami.

Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami ma także pozwolić na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Przewiduje się także remonty przejazdów kolejowo-drogowych oraz ponad 50-kilometrowego odcinka linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków - Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia - Otwock.

Drugi projekt, który opiewa na prawie 350 mln zł, z czego ok. 190 mln pochodzić ma z UE, przewiduje budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.

- Spowoduje on wyeliminowanie sytuacji, która funkcjonuje praktycznie "od zawsze", gdzie pociągi muszą zmieniać czoło, jadąc na liniach południowych od Krakowa, w szczególności na linii do Zakopanego - mówił na temat inwestycji Słowik. Jak dodał, przyspieszy to np. dojazd z Krakowa do Zakopanego o 15 min.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BLZSC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,630 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]