PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 kwietnia 2016 09:25 Portal gospodarka i ludzie : : autor: MD 3,496 odsłon

Górnictwo: Famur podsumował miniony rok

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży krajowej Grupy Famur wyniosły 584,3 mln zł, co stanowi wzrost o 10,8 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Wśród największych kontrahentów Grupy na rynku polskim znalazły się Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Tauron Wydobycie
fot: Maciej Dorosiński

Grupa Famur opublikowała w piątek (29 kwietnia) raport podsumowujący wyniki spółki w 2015 r. Utrzymująca się trudna sytuacja górnictwa w Polsce nie przeszkodziła Grupie w uzyskaniu 13 proc. wzrostu skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2014. Na zakończenie ubiegłego roku osiągnęły one poziom 801 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł ponad 51 mln, a EBITDA 184 mln zł - poinformowały portal górniczy nettg.pl służby prasowe spółki.

W 2015 roku segment Underground, w którego skład wchodzą urządzenie i maszyny dla górnictwa podziemnego, wygenerował przychody ze sprzedaży na poziomie 638,9 mln zł, stanowiąc tym samym 79,8 proc. udziału w przychodach ogółem. Z kolei dynamiczny rozwój segmentu Surface, obejmujący rozwiązania dla górnictwa odkrywkowego, energetyki oraz usługi dla górnictwa, pozwolił osiągnąć istotny wzrost przychodów w tym obszarze, sięgający wartości 162 mln zł. Udział tego segmentu w ogólnych przychodach Grupy ze sprzedaży wyniósł 20,2 proc. (wzrost z 4,2 proc. w 2014 r.).

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży krajowej Grupy Famur wyniosły 584,3 mln zł, co stanowi wzrost o 10,8 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Wśród największych kontrahentów Grupy na rynku polskim znalazły się Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Tauron Wydobycie. Istotny wpływ na wysokość przychodów miała także realizacja przez Famur Famak kontraktów na dostarczenie układów nawęglania i odżużlania dla elektrowni w Opolu i Kozienicach.

Go Global
W 2015 r. Grupa Famur konsekwentnie realizowała strategię rozwoju, której podstawą jest program ekspansji zagranicznej "Go Global", zakładający zwiększanie ekspansji zagranicznej Spółki. Efektem tych działań jest osiągnięcie w ubiegłym roku poziomu przychodów z tytułu transakcji zagranicznych w wysokości 216,7 mln zł. Wynik ten stanowi 27 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem, a wzrost poziomu eksportu w stosunku do 2014 roku wyniósł 19,3 proc. Głównymi zagranicznymi odbiorcami rozwiązań Grupy w 2015 r. byli kontrahenci z Rosji, Kazachstanu i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Coraz istotniejszym składnikiem współpracy zagranicznej Famuru są rynki wschodzące, w szczególności Indonezja, Wietnam, Indie, Mongolia, Turcja, kraje bałkańskie, a także państwa Ameryki Południowej i Bliskiego Wschodu. Obsługując te rynki, Grupa dostarcza nie tylko rozwiązania dla sektora głębinowego, ale także dla branży odkrywkowej i energetyki.

Akwizycje
W odpowiedzi na utrzymujący się od 2014 roku kryzys w sektorze górniczym w Polsce Grupa Famur dywersyfikuje obszar swojej działalności nie tylko w zakresie rynków zbytu, ale także systematycznie rozszerza portfolio swoich produktów. Poprzez przejęcie spółki Famak oferta Grupy została rozszerzona o szereg urządzeń i usług dla górnictwa odkrywkowego i sektora energetyki, w szczególności w obszarze transportowo-przeładunkowym. Z kolei rozpoczęty w 2015 roku proces łączenia Famuru z Elgór+Zamet pozwoli uzupełnić portfel produktów Grupy o komplementarne rozwiązania w obszarze kompleksów chodnikowych.

Wraz z podpisaniem w marcu br. umowy pomiędzy powiązaną z Famurem spółką celową TDJ, a właścicielem większościowym Grupy Kopex, rozpoczął się proces zmierzający do konsolidacji branży okołogórniczej, polegający na integracji Grupy Famur z Grupą Kopex. Umowa zakłada, że Famur będzie mógł wejść w prawa wynikające z powyższej umowy. Finalizacja porozumienia uzależniona jest m.in. od pozytywnych wyników due dilligence Grupy Kopex, restrukturyzacji jej finansowania oraz otrzymania od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgody na koncentrację. Konsolidacja branży, opierająca się na połączonych kompetencjach Famuru i Kopeksu stwarza szansę budowy silnej, polskiej grupy - narodowego championa, który będzie posiadać jeszcze większe możliwości ekspansji eksportowej oraz będzie mógł realnie i skutecznie konkurować ze światowymi potentatami rynku producentów maszyn i urządzeń górniczych.

Z uwagi na utrzymującą się niekorzystną sytuację branży przemysłu górniczego, a także plany inwestycyjne Grupy, w tym te związane z ekspansją zagraniczną, jak również potencjalne akwizycje zarząd Famuru, podobnie jak w roku ubiegłym, podjął decyzję o zarekomendowaniu radzie nadzorczej i walnemu zgromadzeniu przekazania zysku netto wypracowanego w 2015 r. w całości na kapitał zapasowy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OFWZL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,508 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]