Na początku kwietnia samorząd Wodzisławia Śląskiego podpisze umowę z biurem Mosty Katowice, które opracuje dokumentację budowy 23 km Drogi Głównej Południowej. Umowa na projekt miała być podpisana już wcześniej, jednak pierwotny wybór wykonawcy unieważniono.
Chodzi o odcinek drogi na terenie powiatu wodzisławskiego, który ma powstać kosztem ok. 900 mln zł przy wsparciu środków unijnych. Władze miasta w grudniu ub.r. ogłosiły przetarg na opracowanie w 1,5 roku kompletnej dokumentacji oraz zdobycie wszystkich opinii, uzgodnień i decyzji.
Pod koniec lutego miasto wybrało najtańszą ofertę warszawskiej firmy AECOM Consulting (za 2,98 mln zł). Potem jednak wybór unieważniono, bo wybrana oferta nie spełniała jednego z przetargowych warunków. Firma AECOM Consulting odwołała się, jednak Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie.
W tej sytuacji projekt drogi wykona kolejny oferent - firma Mosty Katowice (oferta za 4,29 mln zł). Jak przekazała PAP rzeczniczka wodzisławskiego magistratu Barbara Chrobok, władze miasta planują podpisanie z nią umowy na początku kwietnia. We wtorek trwały jeszcze uzgodnienia w tej sprawie z marszałkiem woj. śląskiego, który współuczestniczy w przedsięwzięciu.
Droga Główna Południowa to jedna z dwóch planowanych osi komunikacyjnych okręgu rybnickiego. Ma poprowadzić od skrzyżowania z drogą krajową nr 81 w Pawłowicach, poprzez Jastrzębie, Mszanę, Godów, Wodzisław Śląski i Pszów, do planowanego w Rydułtowach węzła z mającą tamtędy przebiegać regionalną drogą Racibórz-Pszczyna.
Budowę Drogi Głównej Południowej rozpoczął samorząd Jastrzębia Zdroju. Otacza ona miasto od północy, tworząc obwodnicę. W lipcu ub.r. oddano tam do użytku pierwszy z dwóch jej fragmentów - o długości 3,3 km. W sierpniu tego roku oddany ma zostać brakujący odcinek - o długości 5,2 km.
Budowę całego przebiegu Drogi Głównej Południowej na zachód od Jastrzębia - na terenie powiatu wodzisławskiego - ma koordynować samorząd Wodzisławia. Wsparcie przedsięwzięcia ze środków UE zakłada Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
Lokalne samorządy od kilku lat postulują budowę tego odcinka trasy. Przez długi czas nie mogły jednak porozumieć się z marszałkiem co do przygotowania inwestycji. Ostatecznie zadanie to wziął na siebie - jako lider - Wodzisław Śląski. Uzgodniono, że połowę kosztów dokumentacji pokryje woj. śląskie, a resztę zainteresowane gminy: Wodzisław, Mszana, Godów, Pszów i Rydułtowy. Wcześniej wybrano wariant przebiegu i uzyskano decyzję środowiskową.
Projektowany odcinek ma mieć ok. 23,2 km i docelowo dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Przewidziano na nim 8 wiaduktów, 2 mosty, 7 węzłów drogowych i 4 ronda. Droga połączy Wodzisław i pozostałe gminy z autostradą A1; przetnie ją w miejscowości Skrzyszów w gminie Godów. Najbliższy węzeł A1 jest w pobliskiej Mszanie.
Odcinek ma rozpoczynać się od skrzyżowania z drogą nr 935 w Rydułtowach, a kończyć powstającym obecnie rondem na skrzyżowaniu z ul. Wodzisławską w Mszanie (gdzie zakończy się powstającą obwodnica Jastrzębia Zdroju). Dokumentacja ma umożliwić budowę w pierwszym etapie jednej jezdni z docelowymi węzłami, skrzyżowaniami, obiektami towarzyszącymi i kompletną przebudową sieci, a w drugim etapie - drugiej jezdni na brakujących fragmentach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.