PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
2 czerwca 2013 17:45 Polska Agencja Prasowa 1,673 odsłon

Europejskie lotnictwo musi gonić konkurentów

Kryzys w Europie pogrążył wielu europejskich przewoźników, niektórych z nich doprowadzając do upadłości. Tymczasem linie lotnicze z Azji, Ameryki Łacińskiej, czy Bliskiego Wschodu mają się dobrze i zarabiają.
fot: Andrzej Bęben/ARC

Europejskie linie lotnicze by przetrwać, muszą dogonić przewoźników z Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu, czy Azji oferując pasażerom lepszą ofertę - uważają eksperci, z którymi rozmawiała PAP. Ratunkiem może być konsolidacja, w której i LOT powinien wziąć udział.

Kryzys w Europie pogrążył wielu europejskich przewoźników, niektórych z nich doprowadzając do upadłości. Tymczasem linie lotnicze z Azji, Ameryki Łacińskiej, czy Bliskiego Wschodu mają się dobrze i zarabiają.

- Słaba perspektywa europejskich gospodarek, zwiększające się bezrobocie, a także wyższe podatki, jakie są nakładane na przewoźników lotniczych, powodują, że linie lotnicze w Europie są w bardzo trudnej sytuacji - uważa austriacki ekspert lotnictwa Kurt Hofmann. Według niego dodatkowym utrudnieniem jest również to, że nie na wszystkich lotniskach w Europie można startować i lądować przez całą dobę, co ma miejsce np. na Bliskim Wschodzie.

- Szefowie linii europejskich muszą się też zmagać ze związkami zawodowymi, które domagając się poprawy warunków pracy i podwyżek przeprowadzają strajki, narażając tym samym linie na jeszcze większe straty. Pracownicy muszą zaakceptować fakt, że lotnictwo jest teraz inne niż 10 lat temu. Jeśli tego nie zrozumieją, będą tylko na tym tracić - powiedział PAP.

Hofmann ma jednak jeszcze gorsze wiadomości. Uważa bowiem, że dla niektórych europejskich przewoźników jest już i tak za późno na jakieś zmiany.

- Wielu z nich na czas nie zdecydowało się na redukcję swoich kosztów, a ci co robią to teraz, mają bardzo utrudnione zadanie - zaznaczył.

Według eksperta rynku lotniczego Krzysztofa Moczulskiego europejski kryzys finansowy spowodował, że tradycyjni przewoźnicy jak np. LOT, czy Lufthansa, którzy w dużej mierze zarabiają na klientach podróżujących klasą biznes, nagle odczuli ogromny spadek liczby podróży służbowych. Dodatkowo - jak zauważa - linie te muszą zmagać się z ogromną konkurencją w Europie jaką są tanie linie.

- O ile Wizz Air i Ryanair zagospodarowują swój segment rynku, w jakimś stopniu tym samym kanibalizując przychody linii tradycyjnych, o tyle np. Norwegian, czy EasyJet celują właśnie w ich pasażerów latając na główne lotniska i dopasowując rozkłady do potrzeb pasażerów biznesowych - powiedział Moczulski.

Pytany, jaka będzie przyszłość europejskich przewoźników, odpowiedział, że dobrym przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie funkcjonują jednocześnie tradycyjne linie, jak American Airlines, Delta i United, z drugiej zaś niskokosztowy Southwest Airlines. - Wszystkie linie liczą po kilkaset samolotów i są w stanie wyeliminować konkurencję np. liczbą oferowanych foteli, czy częstotliwością rejsów - ocenił. Jego zdaniem podobna sytuacja rysuje się w Europie. - Mamy Lufthansa Group skupiającą oprócz linii matki, czyli Lufthansy, także Austrian Airlines, Swiss i Brussels, a także IAG, czyli British Airways, Iberię and Vueling oraz Air France/KLM - wyjaśnił.

Według prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT Sebastiana Mikosza, ratunkiem dla wielu europejskich przewoźników jest konsolidacja. - Konsolidacja linii lotniczych jest nieunikniona i LOT musi brać w tym udział - uważa Mikosz.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LSZCE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,096 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]